Så blev det min tur til at gå på tre ugers sommerferie. Skønt! Jeg havde sidste arbejdsdag onsdag og kunne derfor nyde, at vækkeuret ikke skreg på opmærksomhed torsdag. Det trak dog i mig for at komme ud og se nogle fugle, så da Charlotte trængte til en lur omkring middagstid, smuttede jeg af sted.
Tag: Majbølle Nor
Jeg har haft lidt småture den seneste uges tid, som blandt andet har budt på småspove ved Bøtø Nor og skægmejse ved Kalløgrå. I dag ringede vækkeuret så klokken 4.00, og jeg kunne tage den første tår af morgenkaffen i tårnet ved Majbølle Nor omkring kl. 4.45.
Så kom sommeren! Jeg elsker det virkelig: Kolde drikkevarer, gode bøger, dovne dage. Jeg klager ikke.
Jeg har haft lidt forskellige ture uden det store resultat den seneste uges tid. En aften med min første natlyt-tur fra kl. 21 til midnat, som desværre ikke gav det store udover en enkelt natugle og to nattergale. Og en aften til Kalløgrå med Charlotte og en liter koldskål, hvor der heller ikke var så meget fugleliv. Det kan godt være symptomatisk for denne tid på året, at fuglelokaliteterne begynder at være lidt døde, synes jeg.
Det var derfor uden de store forventninger, at jeg tog en hurtig aftentur til Majbølle Nor efter en dejlig varm sommerdag i går d. 18. juni.
Tænk, at det allerede er juni! Foråret er slut, og nu er det pludselig sommer. Ifølge kalenderen i hvert fald. Maj var måske ikke en fantastisk måned vejrmæssigt, men fuglemæssigt kan jeg ikke klage! Sikke en måned det har været. Hele 30 nye årsarter blev det til, så måneden slutter med 192 årsarter. Af disse var der endda fire nye livsarter! Det er helt vildt. Ved månedsskiftet var jeg langt fra sikker på, at jeg ville nå mit mål om 200 årsarter. Maj har dog budt på en del uventede og “mulige” arter , og derfor er jeg heller ikke længere i tvivl om, at jeg når mit mål på 200 årsarter! Nu er spørgsmålet mere hvornår. Jeg vover pelsen, og siger, at årsart nummer 200 bliver en krumnæbbet ryle, som jeg ser inden midten af juli. 😎
Hold da op der har været gang i den de seneste dage. Hvor skal jeg overhovedet starte? Det er blevet til flere ture med masser af kvalitetsfugle. Der er bare virkelig gang i fuglene lige nu! Jeg vil i dette indlæg give et overordnet indblik i de mange fede oplevelser, jeg har haft på det sidste.
Når man som jeg tæller livsarter, har man nogle arter, som man forestiller sig snart kommer på listen. Enten fordi man rigtig gerne vil se dem, og derfor er villig til at køre lidt efter dem, hvis de bliver meldt ud. Eller også fordi man bliver dygtigere eller skal til et specielt område og derfor godt kan fornemme, at visse arter snart kan “krydses”. Andre arter dukker pludselig op som en mulighed – f.eks. prærietranen, som pludselig befandt sig på Sydsjælland i starten af året. Sådan en pludselig livsart blev der også mulighed for i weekenden. Men inden jeg når så langt, skal jeg lige kort fortælle om en aftentur til Bøtø Nor sammen med mine forældre i onsdags.
I søndags besluttede jeg mig for at bestille mig et nyt og bedre objektiv – et Sigma 150-600 mm. Så da pakken kom i torsdags, og jeg kunne se, at der var lovet lækkert solskinsvejr med næsten ingen vind lørdag morgen, måtte jeg bare afsted! Jeg planlagde derfor en tur lørdag morgen.
Morgenen startede ved Majbølle Nor, hvor jeg ankom klokken lidt over 7. En jernspurv hilste mig velkommen, da den sad og sang lystigt i toppen af en brombærgren. Jeg nåede at tage et par billeder af den i morgenlyset, og selvom fuglen ikke er så tydelig på billedet, synes jeg, at der er en særlig stemning over det.
I går – tirsdag d. 9. marts – var vejret igen helt fantastisk, så jeg pakkede bilen, så snart jeg fik fri og drønede til Majbølle Nor. Ved ankomst så jeg en fin havørn kredse rundt på himlen. Om det var den, der var skyld i, at der ikke var så mange fugle skal være usagt, men faktum var, at der ikke var nær så meget liv, som sidst jeg var på stedet. En gås fangede dog min interesse.